Jezy a mosty na řece Svratce v úseku městské části Brno-střed

<< Klikněte pro zobrazení obsahu >>

[Úvodní stránka]  Věcná část > Charakteristika území > Hydrologické poměry > Svratka >

Jezy a mosty na řece Svratce v úseku městské části Brno-střed

Jez Kamenný Mlýn – silniční most v Pisárkách (km 41,73–41,106)

Tento úsek je více kapacitní, pravobřežní komunikace na Veslařské ulici je dostatečně vysoko nad stoletým průtokem a rovněž levobřežní území s vodárenskými nádržemi pro úpravnu vody Pisárky je zvýšeno nad hladinu Q100.

Pravý břeh má kapacitu cca Q = 200 až 450 m3/s (Q20–Q1000).

Levý břeh má kapacitu cca Q = 250 až 400 m3/s (Q100–Q500).
 

Nižší kapacita koryta je dle podélného profilu jen zdánlivá v místě cesty pro pěší na snížené terase pod zahrádkami u rodinných domů na pravém břehu nad silničním mostem v Pisárkách. V tomto úseku není třeba větší protipovodňové úpravy, pouze těsně nad mostem na pravém břehu a levém břehu u vodárenských nádrží je vhodné ochranu před záplavami řešit formou protipovodňové ochranné zdi v trase oplocení tak, aby extrémní vody nenatékaly do snížených míst se zástavbou a do vodárenských nádrží. Tyto ochranné zdi na obou březích by byly cca v délce po 100 až 150 m výšky cca 1,5 m.

Silniční most v Pisárkách – lávka park Riviéra (km 41,106–40,167)

Městská zástavba v úseku od silničního mostu v Pisárkách až po železniční most u ulice Uhelné je většinou chráněna na stoletý a místy i na vyšší průtok. V případě ochrany zástavby areálu výstaviště a zástavby níže po toku podél nábřeží řeky Svratky na Starém Brně na vyšší stupeň protipovodňové ochrany (nad Q100) je třeba realizovat od vodárny v Pisárkách až po ulici Uhelnou zvýšením stávajících nábřežních zdí, resp. nahrazením stávajících trubkových zábradlí v břehových hranách pomocí ochranných protipovodňových zídek s mobilními uzávěry. V horní části úseku, krátce pod silničním mostem, je kapacita koryta na obou březích dostačující. Břehové hrany podél parku, s pavilonem Anthropos na pravém břehu a s areálem brněnských vodáren na levém břehu většinou převyšují úroveň hladiny stoleté vody (Q100).

Pravý břeh má kapacitu cca Q = 280 až 450 m3/s (Q100–Q1000).

Levý břeh má kapacitu cca Q = 220 až 400 m3/s (Q50–Q500).
 

Ochrana pavilonu Anthropos na vyšší, jak stoletý průtok by si vyžadovala vybudování ochranné zídky kolem stavby, případně zvýšení pravobřežní břehové hrany řeky Svratky pomocí ochranné hrázky nebo zídky s uzavíratelnými propustky. Proti vybřežování vyšších vod do areálu výstaviště (BVV) a dále do přilehlé zástavby města ve směru k hotelovému komplexu Voroněž by bylo nutno vybudovat na levém břehu bývalého náhonu.

Silniční most Vídeňská – Lávka park Riviéra (km 40,167–38,046)

Pravý břeh je tvořen až po areál bývalého kláštera Alžbětinek (prostor nad limnigrafem naproti ulici Poříčí) strmým zalesněným svahem pod Červeným kopcem, kde se nenachází žádná zástavba.

Levý břeh je dále pod jezem Riviéra poněkud zvýšen až nad úroveň asi pětisetleté vody (za areálem Favoritu). Ve směru k ulici Poříčí pak kapacita klesá na úroveň hladiny cca Q100.

Pravý břeh má kapacitu cca Q = 250 až 450 m3/s (Q100–Q1000).

Levý břeh má kapacitu cca Q = 220 až 400 m3/s (Q50–Q500).
 

Lávka i silniční most zasahují podhledem a částí konstrukce pod hladinu stoletého průtoku.

Silniční most Vídeňská – silniční most Renneská (km 38,046–37,447)

V tomto úseku se srovnané břehy pohybují přibližně kolem úrovně hladiny Q100.

Pravý břeh má kapacitu cca Q = 230 až 300 m3/s (Q50–Q100).

Levý břeh má kapacitu cca Q = 250 m3/s (Q50–Q100)
 

Pravý břeh je o něco vyšší než levý a lze zde v úseku mezi oběma mosty vytvořit při břehové hraně podél zpevněné cesty pro pěší ochrannou zídku s výškou cca 1,2 m nad hladinou Q100, tj. cca 0,6 až 1,2 m nad stávajícím terénem v délce cca 550 m.

Obdobně na levém břehu lze zvýšit protipovodňovou ochranu betonovou zídkou přímo v břehové hraně (místo zábradlí), neboť stávající silnice podél Svratky nedovoluje odsunutí zídky od koryta. Silniční most na Renneské zasahuje podhledem a částí konstrukce pod hladinu stoletého průtoku.

Silniční most Renneská – mosty ČD u ulice Uhelná (37,447–37,043)

V tomto úseku jsou oba břehy srovnané přibližně v úrovni hladiny stoletého průtoku. Pod mostem na Nových Sadech se rozšířený pravobřežní terén s parkovou úpravou mírně od koryta zvedá.

Pravý břeh má kapacitu cca Q = 280 m3/s (Q100).

Levý břeh má kapacitu cca Q = 220–280 m3/s (Q50–Q100).
 

Silniční mosty v tomto úseku zasahují podhledem a částí konstrukce pod hladinu stoletého průtoku.

Mosty ČD u ulice Uhelné – mosty ČD v Komárově (km 37,043–35,574)

Pravobřežní terén se soukromými zahrádkami pod železničním mostem je chráněn hrázkou v úrovni hladiny deseti až padesátileté vody. V pravobřežním inundačním území se zahrádkami je vybudována nová několikapatrová budova, která tedy chráněna na Q100. Dále od řeky jsou tyto pozemky ohraničeny železničními náspy vleček a drážních tratí ČD.

Levobřežní zastavěné území je chráněno mezi drážními mosty zemní hrází a dále po toku zvýšeným náspem bývalého tzv. Rosického železničního nádraží. Těsně pod železničním mostem u ulice Uhelné je ochranná hráz poněkud snížena u železniční vlečky a je zde nebezpečí nátoku i nízkých povodňových průtoků do zastavěné části města podél ulice Opuštěná a Zvonařka s autobusovým nádražím. Po levém břehu prochází zpevněná cyklistická stezka ve směru do Komárova.

Pravý břeh má kapacitu cca Q = 170 až 200 m3/s (Q10–Q50).

Levý břeh má kapacitu cca Q = 220–290 m3/s (Q50–Q100).

 


Věcná část > Charakteristika území > Hydrologické poměry > Svratka > Jezy a mosty na řece Svratce v úseku městské části Brno-střed

   | tisk | nahoru |

stránka b_char_hydro_1_jezy.htm aktualizována: 21.11.2019, publikována: 03.05.2024